Musiikkialan avainluvut
Musiikkialan kokonaisarvo
Elävän musiikin yksityissektorin liikevaihto Suomessa 2021
Arviossa ovat mukana keikka- ja konserttipaikat, rytmimusiikkia ja klassista musiikkia sisältävät festivaalit, tanssilavat, suurkonsertit ja laivat.
Digitaalinen myynti on 89 % Suomen äänitemarkkinasta
Summaan sisältyy myynti digitaalisilta alustoilta ja fyysisinä kappaleina sekä äänitteistä maksettavat Gramex-korvaukset.
Musiikin vienti
91 % suomalaisista kuuntelee musiikkia suoratoistoalustoilta
Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta striimaa musiikkia. Selvästi suostiuimpia alustoja ovat YouTube ja Spotify.
Musiikkia kuunnellaan yhä enemmän puhelimella
Radiolaite autossa on yhä suosituin musiikin kuuntelun väline. Puhelimen kautta musiikkia kuuntelee jopa 92 % 13-18-vuotiaista.
Musiikkialan työllisyys
Musiikkifestivaalit lisäävät osallistujiensa hyvinvointia ja työkykyä
Musiikin merkitys festivaalikävijöille on suuri.
Nuoret ja elävä musiikki
Keikoilla käyviä nuoria on suhteessa eniten keskikokoisessa kaupungissa asuvissa. Keikoilla käymättömiä on suhteessa eniten suurkaupunkien ja maaseudun nuorissa.
Musiikkialan taiteilijoiden työmarkkina-asema
Musiikkialalla työskentelevistä taiteilijoissa on reilusti enemmän yrittäjiä ja freelancereita, kuin väestössä keskimäärin.
Musiikki edistää terveyttä monella tavalla
Musiikin vaikutukset ihmisen terveyteen ovat Jyväskylän yliopiston professori Jaakko Erkkilän mukaan jopa merkityksellisempiä kuin luullaan. Musiikki voi auttaa myös kivunlievityksessä ja aivojen kuntoutumisessa.
Yhdenvertaisuus musiikkialalla
Epäasiallista käytöstä kokevat erityisesti naiset, muunsukupuoliset sekä nuoret.
Suosituimmat musiikkigenret Suomessa
Soitetuimmat kappaleet 2021
Lauri Tähkän esittämä Aavikko keräsi Teostolle vuonna 2021 ilmoitettujen esitystietojen mukaan yhteensä 6624 soittokertaa radiosta, tv:stä ja elävän musiikin esityksistä. Aavikko oli myös radioiden soitetuin kotimainen kappale.
Yleisradion radiokanavien kotimaisuusaste 2021
Erityisesti maakuntaradio erottuu edukseen, sillä jopa 55,4 prosenttia sen soittamasta musiikista on kotimaista. Vuonna 2020 Ylen radiokanavien kotimaisuusaste oli hieman korkeampi, 48,3 prosenttia.