Kuuntelu ja käyttö
Tutkimus
Äänitteet

Suomalaiset kuuntelevat mieluiten itse rakentamiaan soittolistoja ja radiota

Spotifyn kuuntelussa itse rakennettujen soittolistojen dominanssi suosituimpana musiikinkuuntelutapana on edelleen vahvistunut viimeisen viiden vuoden aikana, kertoo Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n ja Teoston Musiikinkuuntelu Suomessa 2024 -tutkimus. Norstatin kuluttajapaneelissa elokuussa 2024 tehtyyn tutkimukseen vastasi yli tuhat 13–75-vuotiasta suomalaista.

Lue tutkimusraportti tästä (pdf)

Suomalaisen arkisessa musiikinkuuntelussa radio ja Spotify ovat ylivoimaiset pääkuuntelutavat. Spotifyn osuus on noin 90 prosenttia musiikin striimauspalveluiden käytöstä. Lähes joka toinen suomalainen (43 %) kuuntelee mieluiten musiikkia striimauspalveluista itse rakentamiensa soittolistojen kautta. Jatkuva kappaleiden poiminta biisi kerrallaan on mieluisinta noin joka kuudennelle vastaajista (16 %).

Reilu puolet Spotifyn käyttäjistä kuuntelee sekä valmiita soittolistoja että palvelun itselle suosittelemia soittolistoja. Kavereiden rakentamia soittolistoja hyödyntää joka neljäs suomalainen, erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä.

60 prosenttia alle 25-vuotiaista löytää uuden musiikin TikTokin kautta.  Kaikenikäisistä striimauspalveluiden käyttäjistä uusia kappaleita TikTokista löytää joka neljäs käyttäjä.Radiosta uusia kappaleita löytää joka kolmas suomalainen, erityisesti yli 20-vuotiaiden ryhmässä.

Kokonaisten albumien kuuntelu laskee edelleen. Albumeja alusta loppuun kuuntelee ainakin silloin tällöin striimauspalveluista 45 prosenttia suomalaisista, mikä on kuusi prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2020. Striimauspalveluiden podcastit ovat lisänneet rauhallisesti suosiotaan, sillä niitä kuuntelee ainakin kerran kuussa jo 40 prosenttia suomalaisista (2020: 34 %).

Spotifyn tai muun vastaavan striimauspalvelun käyttötavat. Musiikinkuuntelu Suomessa 2024 -tutkimus.

Musiikin striimaus autossa ja puhelimesta ovat kasvaneet

Suomalaisten välineet musiikinkuunteluun ja niiden suosio 2024. Musiikinkuuntelu Suomessa 2024 -tutkimus.

Kaikissa ikäryhmissä suosituin väline musiikin kuunteluun on auton radiosoitin. Radion valtti autokuuntelussa on helppous ja rentous. Spotifyn tai muun vastaavan striimauspalvelun kuunteleminen autossa on kuitenkin kasvanut systemaattisesti viimeisen viiden vuoden ajan. Useimmin auton kautta musiikkia erillisen palvelun kautta striimaavat 13–18-vuotiaat (61 %), kun 66–75-vuotiaista musiikkia autossa striimaa vain 8 prosenttia.

Puhelimella musiikin kuunteleminen kasvaa yhä vanhemmissa ikäluokissa, mutta ei enää harppauksin. Puhelimesta musiikkia kuuntelee lähes jokainen 13-18-vuotias, mutta 66–75-vuotiaista vasta joka kolmas. Kaikista suomalaisista puhelinta käyttää musiikin kuunteluun vuonna 2024 noin 72 prosenttia.

Suomalaisten tavat kuunnella musiikkia eri lähteittäin viikon ja puolen vuoden aikana. Musiikinkuuntelu Suomessa 2024 -tutkimus.

Radio, YouTube ja joko maksullinen tai maksuton Spotify tavoittavat yli puolet suomalaisista viikoittain ja noin 80 prosenttia suomalaisista puolen vuoden aikavälillä. Vastaajien subjektiiviset arviot ovat lähellä muun datan tuottamaa tietoa, joskin Ylen radiokanavien kuuntelu on subjektiivisia arvioita huomattavasti vilkkaampaa.

”Tutkimuksen mukaan eri musiikkilähteiden säännöllinen ja satunnaiskäyttö ovat pysyneet lähes samoissa luvuissa viimeiset vuodet. Elämme tällä hetkellä hitaan rauhallisen muutoksen aikaa, jossa nuorempien ikäluokkien jo täysin omaksumat tottumukset leviävät kohti iäkkäimpiä”, Kari Tervonen kertoo.

Tervosen arvion mukaan saatamme nähdä vielä tämän vuosikymmenen aikana teknologisia läpimurtoja, vaikka selvää vallankumousta ei ole ainakaan vielä näkyvissä.

”Teknologiset läpimurrot heijastuvat tulevaisuudessa varmuudella myös musiikin kulutus- ja kuuntelutottumuksiin.”

Lue tutkimusraportti tästä (pdf)


Teoston ja Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n Musiikinkuuntelu Suomessa 2024 -tutkimus tuottaa tietoa pitemmän aikavälin muutoksista suomalaisten musiikinkuuntelutavoissa jo 11. kertaa. Tutkijana toimi johtava tutkija Kari Tervonen Omnicom Media Groupista tukenaan Johanna Laitinen Teostosta sekä Tommi Kyyrä Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:stä. Tutkimuksen tulokset esitettiin Music x Media -ammattilaistapahtumassa Tampereella 4.10.2024.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Johanna Laitinen
Viestintäpäällikkö
Teosto ry
+358 40 192 1900
johanna.laitinen@teosto.fi

Jaa uutinen:
X
Sulje ja palaa listaan