Kuuntelu ja käyttö
Tutkimus
Äänitteet

Pohjoismainen tutkimus: suomalaiset kuuntelevat musiikkia suoratoistopalveluista jopa 3,5 tuntia päivässä

Musiikin striimaus kasvoi kahden vuoden aikana niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa, kertoo Teoston, Norjan TONOn ja Tanskan Kodan yhteispohjoismainen Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimus. Suomessa jo 95 prosenttia 12–65-vuotiaista kuuntelee musiikkia suoratoistopalveluiden kautta. Kasvua vuoteen 2022 on 4 prosentin verran.

LUE TUTKIMUSRAPORTTI TÄSTÄ (PDF)

12–65-vuotiaat suomalaiset, ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset kuuntelevat musiikkia aiempaa enemmän digitaalisten suoratoistopalveluiden kautta. Musiikin suoratoistopalveluita kuten esimerkiksi Spotifya, YouTubea tai Apple Musicia käyttää jo 95 prosenttia suomalaisista ja myös kaikista pohjoismaisista vastaajista (2022: 91 %). Erityisesti Tanskassa on tapahtunut merkittävä kasvu viimeisen kahden vuoden aikana: osuus on noussut 88 prosentista 94 prosenttiin.  

Suomalaisten musiikin striimaamiseen käyttämä aika on myös kasvanut kahdessa vuodessa lähes 30 prosenttia, 2,7 tunnista jopa 3,5 tuntiin päivässä. Vähiten aikaa musiikin kuunteluun käytetään Tanskassa (3,1 h/pv) ja eniten Ruotsissa (4 h/pv). Pohjoismaiden keskiarvo on kasvanut kahdessa vuodessa 3,2 tunnista 3,6 tuntiin.

55 prosenttia pohjoismaisista musiikin kuuntelijoista suosii suoratoistopalveluiden maksullisia versioita, mutta Suomessa maksullisia versioita kertoo käyttävänsä vain 41 prosenttia vastaajista. Osuus on kuitenkin noussut selvästi vuodesta 2022, jolloin maksullisia versioita käytti vain 35 prosenttia suomalaisista. Maksuttomia versioita vuonna 2024 käyttää 54 prosenttia suomalaisista (2022: 56 %). Suosituinta maksullisten versioiden käyttö on Norjassa, jossa peräti 63 prosenttia valitsee mieluummin suoratoistopalvelun maksullisen version.

”Suoratoistopalveluiden premium-versiot tarjoavat kuluttajalle korkealaatuista musiikkikokemusta sekä musiikintekijälle merkittävästi paremman korvauksen jokaisesta striimistä. On ilahduttavaa nähdä, että suomalaiset ovat kuitenkin parin vuoden takaista useammin valmiita panostamaan musiikin laatuun ja samalla varmistamaan, että musiikin tekijät saavat ansaitsemansa tunnustuksen ja taloudellisen tuen”, Teoston lisensointijohtaja Markus Kaarto kommentoi.

YouTube ja Spotify ovat Suomen suosituimmat suoratoistopalvelut

Suomessa jopa 78 prosenttia vastaajista kuuntelee musiikkia YouTubesta ja 60 prosenttia Spotifysta. Myös Tanskassa YouTube on Spotifya suositumpi palvelu (YouTube 60 % vs. Spotify 53 %). Ruotsissa ja Norjassa Spotify on hieman YouTubea suositumpi. YouTuben käyttö on laskenut Pohjoismaissa kahdessa vuodessa keskimäärin 3 prosenttia, kun taas Spotifyn käyttö on kasvanut 4 prosenttia.

Pohjoismaissa Spotifyn rooli on yhä vahva kuunteluajan perusteella mitattuna. Spotifyn maksullisilla versioilla on Pohjoismaissa suurin päivittäinen keskimääräinen kuunteluaika: keskimäärin 2,1 tuntia (2022: 1,7 h). Osuus on 34 prosenttia kaikista pohjoismaiden suoratoistopalveluiden kuuntelutunneista (2022: 24 %).

Suomen Spotify-käyttäjistä 59 prosenttia käyttää palvelun maksullista versiota. Osuus on pohjoismaiden alhaisin, kun esimerkiksi Ruotsissa maksullista versiota käyttää jopa 71 prosenttia vastaajista.

Suomalaiset haluavat puolustaa ihmistekijöiden oikeuksia tekoälyn kehittyessä

Suomalaiset ovat Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimuksen mukaan Pohjoismaiden eniten tekoälyn vastuullisen kehityksen kannalla. Kolme neljästä ajattelee, että tekoäly-yritysten pitäisi kysyä musiikin tekijöiden ja artistien lupa heidän taiteensa hyödyntämiseen tekoälyn koulutuksessa. 63 prosenttia on myös sitä mieltä, että suoratoistopalveluissa tulisi kertoa, jos kappale on tekoälyn luoma. Norjalaiset ovat mielipiteissään Pohjoismaiden tekoälymyönteisimpiä.

Syksyllä 2023 julkaistun Musiikinkuuntelu Suomessa 2023 -tutkimuksen mukaan (Teosto ja IFPI – Musiikkituottajat ry) tekoälyn kasvava apuvälinerooli musiikissa saattaa olla 13–25-vuotiaille hyväksyttävämpi ja normaalimpi asia kuin vanhemmille ikäryhmille. 64 prosenttia kaikenikäisistä ja 46 prosenttia 13–25-vuotiaista ajatteli, että oikeaa musiikkia on vain oikeiden ihmisten tekemä ja esittämä musiikki. Yli puolet kaikista Musiikinkuuntelu Suomessa 2023 -tutkimukseen vastanneista oli huolissaan ihmistekijöiden tulevasta toimeentulosta tekoälyn vuoksi.

Suomalaiset pähkinänkuoressa: musiikin, tv:n ja elokuvien suoratoisto

  • Musiikin suoratoistopalveluita kertoi käyttävänsä jo 95 % suomalaisista (+ 4 %). Musiikkia kuunnellaan 3,5 tuntia päivässä (+ 29,6 %).
  • 41 % käyttää musiikin suoratoistopalveluiden maksullisia versioita (+ 6 %). Pohjoismainen keskiarvo on 55 %, joten suomalaiset käyttävät Pohjoismaista eniten ilmaisversioita.
  • 78 % suomalaisista kertoi kuuntelevansa musiikkia YouTubesta ja 60 % Spotifysta. Spotify-käyttäjistä 59 % käytti palvelun maksullista versiota. Osuus on pohjoismaiden alhaisin, kun esimerkiksi Ruotsissa maksullista versiota kertoi käyttävänsä 71 %.
  • Radiosta uutta musiikkia kertoi löytäneensä keskimäärin 26 % (-2 %). Seuraavaksi yleisimmät kanavat olivat YouTube (13 %), suoratoistopalveluiden omat soittolistat tai suositukset (13 %), TikTok (9 %) sekä ystävien suositukset (7 %).
  • 50–65-vuotiaat kertoivat löytäneensä uutta musiikkia enimmäkseen radiosta (35 %), mutta radio oli ensisijainen uuden musiikin löytämiseksi vain 8 %:lle 12–17-vuotiaista ja 13 %:lle 18–29-vuotiaista.
  • 23 % 12–17-vuotiaista ja 22 % 18–29-vuotiaista kertoi löytäneensä uuden musiikin TikTokista.
  • 2 % 50–65-vuotiaista löysi uutta musiikkia TikTokista. Erot näkyvät jo ikäryhmän 30–39 kohdalla: noin 9 % kolmekymppisistä kertoi löytäneensä uutta musiikkia TikTokista.
  • 76 % ajatteli, että tekoäly-yritysten pitäisi kysyä musiikin tekijöiden ja artistien lupa heidän taiteensa hyödyntämiseen tekoälyn koulutuksessa.
  • 86 % kertoi käyttäneensä TV- ja elokuvien suoratoistopalveluita. 78 %:lla on ollut käytössään ainakin jokin maksullinen suoratoistopalvelu (+ 6 %).
  • Netflixiä käytti 42 %, Maxia 20 % ja Disney + -palvelua 19 %. MTV Katsomoa käytti 24 % ja Ruutu +:aa 18 %.
  • Pohjoismaiden omia julkisen palvelun TV:n ja elokuvien suoratoistopalveluita käytti jo 51 % vastaajista (+ 6 %).  Suurin käyttäjämäärän nousu oli Suomen Yle Areenalla, jota käyttää jo 54 % suomalaisista (+17 %).
  • Tv:n ja elokuvien julkisia ja maksullisia suoratoistopalveluita kulutettiin Suomessa 2,8 tuntia päivässä, mikä on Pohjoismaista vähiten. Kaupallisia suoratoistopalveluita katsottiin Suomessa keskimäärin 2,5 tuntia (+13,6 %) ja julkisen palvelun Yle Areenaa 0,9 tuntia päivässä (-10 %).

Suomen, Tanskan, Norjan ja Ruotsin digitaalisia musiikin, TV:n ja elokuvien kuuntelu- ja katselutottumuksia mittaava tutkimus tehtiin toukokuussa 2024 yhteistyössä Teoston, Tanskan tekijänoikeusjärjestö Kodan ja Norjan TONOn kanssa. Tutkimukseen vastasi 4000 pohjoismaista vastaajaa, joista suomalaisia 1000. Tutkimus tehdään joka toinen vuosi ja sen toteuttaa tutkimusyhtiö YouGov. 

LUE TUTKIMUSRAPORTTI TÄSTÄ (PDF)

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Johanna Laitinen
Viestintäpäällikkö
Teosto ry
+358 40 192 1900
johanna.laitinen@teosto.fi

Jaa uutinen:
X
Sulje ja palaa listaan