Talous
Tekijänoikeus
Teokset

Teoston livetapahtumista keräämät tekijänoikeuskorvaukset nousivat ennätyslukemiin 

Teosto keräsi viime vuonna tekijänoikeuskorvauksia säveltäjille, sanoittajille, sovittajille ja musiikkikustantajille ennätykselliset 89,2 miljoonaa euroa. Erityistä nousua oli konserteissa ja festivaaleissa, joista Teosto keräsi korvauksia lähes kaksi miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Teoston vuosikertomus julkaistaan Teoston verkkosivuilla toukokuussa.

Teoston suoraan keräämät tekijänoikeuskorvaukset ylsivät kaikkien aikojen korkeimmalle tasolleen 80,3 miljoonaan euroon (2023: 75,7 m€). Kasvua korvauskertymässä oli vuoden takaiseen verrattuna kuusi prosenttia. Myös korvausten kokonaiskertymä (sisältäen Teoston ulkomaisten kumppaneiden Teostolle tilittämät tekijänoikeus- ja lainauskorvaukset sekä yksityisen kopioinnin hyvityksen) oli ennätyksellisen korkea, 89,2 miljoonaa euroa (2023: 83,8 m€).  

Myös tekijänoikeuskorvausten kokonaisjako ylsi uuteen ennätykseensä 77 miljoonaan euroon (2023: 70,7 m€). Kokonaisjako tarkoittaa nettosummaa, jonka Teosto maksaa vuosittain oikeudenomistaja-asiakkailleen. Kokonaisjakosummasta on vähennetty Teoston toimintakulut sekä kansallisten varojen pidätys ja lisätty Teoston sijoitustuotot.  

Suhteellisesti suurinta nousu oli livekeikkojen, konserttien ja musiikkifestivaalien tekijänoikeuskorvauksissa, joita Teosto keräsi jopa 35 prosenttia edellisvuotta enemmän. 

”Vuonna 2024 Suomessa esiintyi Coldplayn kaltaisia isoja tähtiä, jotka ajoivat suomalaiset väkijoukolla lippukaupoille. Ulkomaan tähtien stadionkeikat eivät kuitenkaan selitä kaikkea nousua, vaan suomalaiset ovat toden teolla halunneet kokea musiikin voiman keikoilla, festivaaleilla ja konserteissa yhä enemmän ja useammin”, Teoston toimitusjohtaja Risto Salminen analysoi mennyttä tapahtumavuotta. 

Merkittävää kasvua oli myös ulkomailta Teoston asiakkaille maksetuissa tilityksissä, joita Teosto tilitti ennätykselliset 5,6 miljoonaa euroa (2023: 5 m€). Suurin osa korvauksista kerätään Teoston ulkomaisten järjestökumppanien kautta, joita Teostolla on yli sadassa maassa. Kasvun lähteinä merkittävimpiä maita ovat Saksa, jossa erityisesti klassisen musiikin korvaukset kasvoivat voimakkaasti sekä Yhdysvaltojen musiikkimarkkina, jossa nousua oli jopa kolmanneksen vuoteen 2023 verrattuna.  

”Perinteisen musiikinkäytön lisäksi myös online-korvaukset musiikin suoratoistopalveluista kasvoivat huomattavasti. Olemme panostaneet Teostossa vahvasti tekijänoikeuskorvausten tehokkaampaan kotiuttamiseen ulkomailta, mikä alkaa nyt näkyä. Olemme lisänneet myös oikeudenomistajillemme annettavaa neuvontaa eri maiden musiikkimarkkinoista sekä panostaneet korvauskertymiin vaikuttavan datan laatuun”, Salminen kertoo.   

Toimintakulut laskivat hieman 

Teoston oman toiminnan kulut olivat hieman alle edellisvuoden tason. Koska toiminnan tuotot kasvoivat selvästi ja kulut laskivat hieman, oli Teoston toiminnan kuluprosentti selvästi edellisvuotta matalampi, 13,4 prosenttia (2023: 14,6 %).  

Teoston toimintakuluihin vaikuttivat erityisesti strategian mukaiset investoinnit digitaalisten peruspalveluiden uudistuksiin.  Vuoden 2024 aikana käynnissä oli kolme isoa hanketta, joista suurin oli tilitys- ja raportointijärjestelmien uudistus. Tavoitteena on saada uusi järjestelmä käyttöön vuosien 2025–26 aikana. 

”Teknologian uudistaminen on nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä jatkuva vaatimus, jotta kykenemme vastaamaan oikeudenomistajiemme ja musiikin käyttäjäasiakkaiden muuttuviin palveluodotuksiin”, Risto Salminen sanoo. 

Tärkeitä lukuja pähkinänkuoressa 

  • Eniten musiikin esityskorvauksia kerättiin TV:stä (22 M€), tapahtumista (14,8 M€) ja taustamusiikista (11,8 M€). TV-alue sisältää lineaariset tv-kanavat sekä niiden maksuttomat striimauspalvelut. 
  • Konserteista ja festivaaleista kerätyt esityskorvaukset nousivat 7,3 miljoonaan euroon (2022: 5,4M€). 
  • Ulkomailta Teostoon musiikin tekijöille ja kustantajille tilitettiin tekijänoikeuskorvauksia 5,6 miljoonaa euroa (2023: 5,0 m€) 
  • Online-alustoilta (mm. musiikin ja av-sisältöjen striimipalvelut, sosiaalinen media) kerätyt korvaukset nousivat yhteensä 20,7 miljoonaan euroon (2023: 19,5 M€). 
  • Teosto-rahastosta käytettiin 3,1 miljoonaa euroa kotimaisen musiikin edistämiseen. Summasta rahoitettiin useiden musiikkialan säätiöiden ja järjestöjen toimintaa sekä useita projekteja musiikkialan elinvoimaisuuden ja edunvalvonnan edistämiseksi.  
  • Vuoden suurin ponnistus oli tammikuussa 2024 perustettu Teoston kulttuurisäätiö, jolle Teosto lahjoitti Teosto-rahastosta säätiön peruspääomaksi noin 10 miljoonaa euroa rahasto-osuuksina, käyttöpääomaa 0,35 miljoonaa euroa sekä 0,5 miljoonaa euroa varsinaiseen tukitoimintaan. 
  • Teostolla oli vuoden lopussa yhteensä 42 410 oikeudenomistaja-asiakasta. Uusia asiakkaita liittyi 1762 (2023: 1645) ja erosi 7 tekijää (2023: 23). Päättäviä jäseniä oli vuoden lopussa 1187 (2023: 893). 
  • Teoston tekijäasiakkaista ainoastaan 21 prosenttia oli naisia. Vuonna 2024 liittyneistä uusista asiakkaista naisia oli 26 prosenttia.  
Jaa uutinen:
X
Sulje ja palaa listaan