Asiakaskokemuksen kehittäminen taustamusiikin avulla: neljä tapaa, joilla musiikki vaikuttaa

Kuuntelu ja käyttö
Musiikin vaikutukset
Talous
Kuva: iStock

Asiakaskokemuksen ja sen avulla erottuvan brändin kehittäminen on yritykselle paras tapa pärjätä alati tiukemmassa kilpailussa. Onnellinen ja innostunut asiakas palaa takaisin ja laittaa puskaradion laulamaan, ja taustamusiikki on tutkitusti mainio tapa asiakaskokemuksen parantamiseen.

Mihin taustamusiikin voima asiakaskokemuksen nostattajana sitten perustuu? Ikiaikaisiin ja inhimillisiin musiikin vaikutuksiin, jotka käymme läpi tässä jutussa.

Musiikki vaikuttaa silloinkin, kun emme huomaa sitä

Musiikki vaikuttaa meihin fyysisesti: musiikin kuuleminen saa sydämen lyömään nopeammin ja valpastaa kuulon lisäksi muutkin aistit. Myös musiikin vaikutukset mieleen ovat monelle tuttuja: käytämme musiikkia usein vaistonvaraisesti tai tarkoituksella mielialan säätelyyn, motivoimiseen ja taustaäänien vaientamiseen. 

Musiikki vaikuttaa meihin myös silloin, kun emme valitse sitä itse. Kerromme muille herkästi pitävämme juuri tietynlaisesta musiikista, mutta aivoihimme on koodattu positiivisia tunteita myös muuta kuin lempimusiikkiamme kohtaan. 

Kaikkeen kuulemaamme musiikkiin liittyy muistikuvia ja tunnemuistoja, joita emme tietoisesti huomaa. Musiikki aktivoi nämä muistot ja tunteet silloinkin, kun emme välttämättä edes huomaa kuuntelevamme musiikkia. Siksi tuttu taustamusiikki toimii paremmin kuin esimerkiksi monet ambient-äänimaisemat. 

On myös tärkeää muistaa, että tiedostamaton musiikin kuuntelu tuottaa ihmisruumiissa ja aivoissa aivan samat vaikutukset kuin tiedostettukin.

Esimerkkejä asiakaskokemuksen kehittämisestä taustamusiikin avulla: erottaudu ja rakenna palvelusi arvoa

Taustamusiikki on edullinen tapa erottua kilpailijoista ja parantaa asiakaskokemusta. Se luo tunnelmaa ja rakentaa mielikuvaa. 

Esimerkiksi tamperelaisessa Second hand -putiikki Helga-Neidissä musiikki vaikuttaa auttamalla asiakkaita asettumaan liikkeeseen ja oikeaan mielentilaan: ”Musiikki antaa luvan uppoutua tuotteiden selailuun ja helpottaa asiakkaan kotiutumista”, kertoo omistaja Tiina Rikala.
Taustamusiikki on tärkeässä roolissa myös monen kauneus- ja palvelualan yrityksen asiakaskokemuksessa. Kun liiketila, äänimaailma ja liikkeen tunnelma muodostavat kokonaisvaltaisen kokemuksen, nostaa se myös palvelun arvoa asiakkaan silmissä

Neljä tapaa asiakaskokemuksen kehittämiseen musiikin avulla

Miten taustamusiikkia pitäisi käyttää, jotta se tukisi asiakkaan elämystä ja jättäisi mahdollisimman miellyttävän muistijäljen? Tässä muutama vinkki asiakaskokemuksen rakentamiseen musiikkia hyödyntäen:

1. Saa asiakkaat viihtymään ja palaamaan musiikin avulla

Taustamusiikki lisää tutkitusti asiakkaan kokemaa innostusta ja positiivista jännitystä, mikä puolestaan lisää halua pysyä kyseisessä tilassa. Innostuksen tunne vaikuttaa merkittävästi myös siihen, että asiakas haluaa palata yritykseesi.

2. Soita musiikkia, joka auttaa myymään enemmän

Kun ihmiset kuulevat musiikkia, josta he pitävät, he tekevät todennäköisemmin ostoksia. Musiikilla voi myös ohjata asiakkaita ostamaan tiettyjä tai tietynlaisia asioita. Aivomme pyrkivät luomaan aistihavainnoistamme kokonaisuuksia, eli tukemalla tiettyä teemaa siihen sopivan musiikin avulla, vahvistat myös siihen liittyviä visuaalisia ärsykkeitä eli autat esimerkiksi asiakkaita huomaamaan tietynlaiset pakkaukset paremmin.

3. Tee odottamisesta mukavampaa musiikilla ja auta aikaa kulumaan nopeammin

Musiikin avulla voi tehdä muutoin ikäviksi koetuista asioista, kuten jonottamisesta, miellyttävimpiä. Rauhallinen taustamusiikki auttaa asiakasta rentoutumaan, tuttu taustamusiikki saa ajan kulumaan nopeammin.

4. Hallitse yrityksen äänimaailmaa musiikin avulla

Sekä asiakkaat että työntekijät reagoivat tahtomattaankin erilaisiin ympäristön ääniin. Ne voivat ärsyttää, hermostuttaa tai häiritä keskittymistä. Taustamusiikki häivyttää äänet, joita emme voi kontrolloida. Musiikki on siis erinomainen tapa ottaa tila haltuun.

Jaa artikkeli:
X
Sulje ja palaa listaan