Kuuntelu ja käyttö
Musiikin vaikutukset
Tutkimus
Yritykset

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024 ja kestävät huhtikuun loppuun asti.

Tutkimuksissa selvitetään, miten liiketoimintaan vaikuttaa, jos myymäläympäristössä soi brändin mukaan mietitty soittolista verrattuna satunnaisesti valittuun soittolistaan. Kaiken keskiössä on asiakaskunnan sekä henkilökunnan kokemus musiikista liiketilaympäristössä. 

Kauppakeskuksista mukana ovat Vantaan Jumbo-Flamingo, Helsingin Kannelmäen Kaari, Tampereen Ratina ja Raision Mylly. Musiikin vaikutuksia tutkitaan myös myymälätasolla edellä mainittujen kauppakeskusten Suomalaisissa Kirjakaupoissa. Päivittäistavarakaupoista mukaan on valittu S-Market Pendoliino Tampereelta. 

Tuloksia erilaisten soittolistojen vaikutuksista saadaan kevään 2024 aikana. Tulokset auttavat yrityksiä tekemään dataan perustuvia päätöksiä siitä, millaista musiikkia kannattaa soittaa parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja henkilökunnan työviihtyvyyden takaamiseksi. 

EU Music 360 -tutkimusprojektissa pyritään selvittämään musiikin arvoa eri toimialoilla sekä käyttöympäristöissä. Suomessa keskitymme kaupan alaan, josta meillä on mukana kuusi erinomaista kumppania, jotka haluavat kuulla asiakaskuntaansa, ymmärtää paremmin musiikin käytön luomaa tunnekokemusta sekä kehittää tutkimustiedon avulla liiketilojensa asiakaskokemusta ja tuloksellisuutta”, iloitsee GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtaja Lauri Ogawa

GT Musiikkiluvat Oy on tekijänoikeusjärjestö Gramexin ja Teoston omistama yritys, joka vastaa tutkimuksen toteuttamisesta Suomessa yhteistyössä kyselykumppani Feedbacklyn kanssa. Musiikkia käyttävien yritysten suorittamien lupamaksujen kautta tilitettävät tekijänoikeuskorvaukset ovat tärkeä tulonlähde musiikin ammattilaisille, kuten tekijöille ja esittäjille.  

”On hienoa olla mukana tutkimuksessa, joka tuottaa sellaista dataa, jonka yhdistäminen omiin valittuihin datapisteisiin auttaa meitä löytämään keinoja kehittää niin asiakas- kuin työntekijäkokemustakin. Vaihdamme taustamusiikkia myymälöissämme mm. vuodenajan ja kampanjoiden mukaan, ja taustamusiikin merkitys on iso esimerkiksi äänenvoimakkuuden, genren, tempon ja äänenlaadun osalta”, kiteyttää Suomalaisen Kirjakaupan liikepaikkapäällikkö Ari Hokkanen

”Olemme innoissamme mahdollisuudesta olla mukana tässä tutkimuksessa. Haluamme jatkuvasti kehittää sekä asiakas- että työntekijäkokemustamme ja uskomme, että taustamusiikilla on näihin molempiin merkittävä vaikutus”, toteaa kauppakeskus Myllyn markkinointipäällikkö Mira Salo

”Varsinkin henkilökunta on saanut musiikista lisäbuustia ja osa on jopa huomannut hyräilevänsä musiikin mukana. Myös asiakkaat ovat osoittaneet positiivista kiinnostusta tutkimukseen”, sanoo S-market Pendoliinon marketpäällikkö Anne Kaskela

Lisätietoja

Lauri Ogawa 
Toimitusjohtaja 
GT Musiikkiluvat Oy 
050 395 6131 

Mira Salo 
Markkinointipäällikkö 
Kauppakeskus Mylly 
040 778 5515 

Ari Hokkanen 
Liikepaikkapäällikkö 
Suomalainen Kirjakauppa 
040 595 0481 

Anne Kaskela 
Marketpäällikkö 
S-market Pendoliino 
010 767 1070 

Jaa uutinen:
X
Sulje ja palaa listaan