Kuuntelu ja käyttö
Tutkimus

Musiikkia kuunnellaan yhä enemmän puhelimella

Teoston ja Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n tuottaman Musiikin kuuntelu 2023 -tutkimuksen mukaan radio on edelleen kaikenikäisten suomalaisten suosituin kanava kuunnella musiikkia. Koko kansan keskuudessa yleisin musiikinkuunteluväline on yhä autoradio, josta musiikkia ainakin kerran viikossa kuuntelee jopa 74 prosenttia suomalaisista (vuonna 2022: 77 %).

Suuria ikäluokkaeroja kuvaa kuitenkin se, että 13–18-vuotiaiden suosituin väline musiikinkuunteluun on puhelin (89 %, vuonna 2022: 92 %), kun tutkimuksen vanhimmasta ikäryhmästä puhelinta musiikinkuunteluun käyttää 38 prosenttia. Luku on kuitenkin kasvanut hurjasti vuodesta 2022, jolloin tutkimuksen vanhimmasta ikäryhmästä (66-75-vuotiaat) puhelinta musiikinkuunteluun käytti ainoastaan 15 prosenttia vastaajista.

Puhelimella musiikin kuunteleminen tapahtuu usein kuulokkeita käyttäen. Suomalaisten kuulokkeiden kanssa tapahtuvan musiikin kuuntelun osuus lähestyy keskimäärin jo 50 prosentin tasoa. Vaikka kuulokekuuntelu on intensiivistä, on passiivisemman radiokuuntelun osuus kuitenkin yhä kokonaisajaltaan kuulokekuuntelua suurempi.

Lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista kuuntelee musiikkia myös digitaalisista musiikkipalveluista. Suosituimmat digitaaliset musiikinstriimauspalvelut olivat Spotify ja YouTube. Spotifya ja sen kaltaisia palveluita käyttävistä suomalaisista 60 prosenttia käyttää palveluiden maksullisia versioita.

Suomalaiset kuuntelevat musiikkia lähes kaksi tuntia päivässä

Musiikinkuuntelu Suomessa 2022 -tutkimuksen mukaan suomalaiset kuuntelevat musiikkia keskimäärin 1 tuntia 45 minuuttia päivässä: 45 prosenttia ajasta taustamusiikkina ja 20 prosenttia tai 20 minuuttia ajasta siihen erityisesti keskittyen. Keskittyneen musiikinkuuntelun osuus kääntyi pitkästä aikaa nousuun suhteessa musiikin taustakuunteluun: aiemmissa tutkimuksissa keskittyneesti musiikkia kuunneltiin keskimäärin noin 15 minuutin verran päivässä.

Striimaus- ja videopalveluissa tapahtuva kuuntelu on usein radion taustakuuntelua intensiivisempää, minkä vuoksi suomalaiset arvioivat striimikuunteluun käyttämänsä ajan suuremmaksi. Keskimäärin suomalaiset arvioivat musiikinkuunteluun käyttämänsä ajan 40 prosenttia radion, 55 prosenttia digitaalisten musiikkipalveluiden ja 5 prosenttia fyysisten äänitteiden välille.

Lue koko julkaisu: https://www.teosto.fi/wp-content/uploads/2023/10/Musiikinkuuntelu-Suomessa-2023-tutkimusraportti.pdf

Jaa avainluku:
Lue julkaisu: Musiikin kuuntelu Suomessa 2023

Aiheeseen liittyvät ladattavat kortit

Käytetyimmät digitaalisen musiikin suoratoistoalustat Suomessa

Musiikin suoratoistopalveluita käyttää yhdeksän kymmenestä suomalaisesta.